Nytt e-læringsverktøy gir lærere kunnskap om vold og overgrep

I Arendal kommune har 800 lærere fått tilgang til verktøyet Educational Storytelling, i denne artikkelen deler BTI-leder Nærestad, skolesjef i Arendal og rektor på Rykene skole av sine erfaringer.

Intervju med BTI-leder i Arendal kommune Elisabeth Nærestad

Elisabeth Nærestad, det var du som tok initiativ til å bruke Educational Storytelling i Arendal kommune. Kan du si noe om hvorfor dette var relevant for dere?

Arendal kommune har vedtatt en handlingsplan mot vold i nære relasjoner som heter Våge å se, tørre å spørre - mot til å handle. Den sier at “Ansatte skal ha kunnskap om vold i nære relasjoner i slik grad at de kan ta opp temaet ved mistanke, og tåle å lytte til det som blir fortalt”. Kunnskapsreisen om Emilie snakker både til hodet og hjertet og det tror jeg er veldig viktig for å klare å mobilisere motet som trengs for å avdekke og avverge overgrep mot barn.

Du har vært prosjektansvarlig for gjennomføringen fra kommunen sin side. Kan du si noe om hva det har innebåret for deg med tanke på arbeidsoppgaver?

Det har ikke vært mye jobb. Jeg fikk tilgang til å logge meg på kunnskapsreisen og se hvordan den var lagt opp før vi inngikk avtale, så jeg visste hva dette var. Skolesjef Øystein Neegaard tok jobben med å fremskaffe kontaktinfo til alle lærere, så min jobb har vært å ta imot noen få spørsmål om pålogging og tilgang – og det har ikke vært mange med tanke på at 800 lærere har fått tilgang.

Rektorene har vært veldig positive, og vært opptatt av at både fagarbeidere og lærlinger også har fått tilgang til kurset

– BTI leder i Arendal kommune Elisabeth Nærestad

Du har vært i kontakt med rektorene underveis, hva har vært tilbakemeldingene fra dem i forhold til å bruke verktøyet i en travel skolehverdag?

Rektorene har vært veldig positive, og vært opptatt av at både fagarbeidere og lærlinger også har fått tilgang til kurset. De har også en viktig rolle i å fange opp sårbare barn.

Tilbakemeldingene fra personalet er overveiende positivt. De melder tilbake at dette er et interessant, viktig men alvorlig tema.

– Linda Fagermo Hjørnevik, rektor ved Rykene skole

Intervju med rektor på Rykene skole, Linda Fagermo Hjørnevik

Linda Fagermo Hjørnevik, du er rektor og har vært prosjektansvarlig for gjennomføringen for Rykene skole. Kan du si noe om hva det har innebåret for deg med tanke på arbeidsoppgaver?

Å være prosjektansvarlig for skolen var ikke en stor oppgave. Jeg mottok en e-post der jeg sjekket at alle ansatte var representert. De ansatte som manglet i denne ble lagt inn med e-post og telefon nummer. Deretter sendte jeg ut en e-post om at dette skulle gjennomføres i pedagogisk fellestid for lærerne og hjemmekontortiden for resterende ansatte. Nå i disse koronatider passet det meget godt med en slik faglig oppdatering.

Er digitale læringsverktøy noe dere vanligvis bruker på din skole for å kompetanseheve lærerne deres?

Ja, digitale læringsverktøy har vi brukt som kompetanseheving for lærere og opplever det utelukkende positivt. Vi har arbeider med digitale kompetansepakker fra UDIR dette skoleåret I tillegg har vi fulgt Arendal kommune sin kompetansehevingspakke innen digitale læringsverktøy for lærere DEKOMP.

Hva er tilbakemeldingene du får fra lærerne dine i forhold til å skulle lære om vold og overgrep?

Tilbakemeldingene fra personalet er overveiende positivt. De melder tilbake at dette er et interessant, viktig men alvorlig tema. De opplever det som svært nyttig og lærerikt men også tankevekkende. Det er positivt at alle ansatte gjennomfører kompetansehevingen samtidig, både lærlinger, fagarbeidere og lærere.

Det trengs rutiner for å fange opp disse elevene. I tillegg føler jeg det er viktig som det nevnes i modulen at man også har et kollegium som slike ting kan drøftes i. Man har mange andre man kan spille på, og man står ikke alene.

– Lærer på Rykene skole

Intervju med skolesjef i Arendal, Øystein Neegaard


Øystein Neegaard, du er skolesjef i Arendal kommune, hva var avgjørende for at du ønsket å implementere verktøyet på alle skolene i din kommune?

Kommunen har en overordnet målsetning om at alle barn skal ha det bra i barnehagen, på skolen, hjemme og på fritiden. Vi jobber tverrfaglig gjennom bedre tverrfaglig innsats (BTI) med dette. For at alle barn og unge skal kunne ha det bra på alle disse arenaene er det viktig at vi forebygger og avdekker utfordringer som barn og unge sliter med. Derfor er denne kompetansen viktig for alle våre ansatte i skoler og barnehager som en del av en større helhet med å sørge for at alle har det bra.

Mange skolesjefer uttrykker at det er vanskelig å pålegge skoler å bruke bestemte verktøy. Var dette en problemstilling for deg?

Det er alltid en avveining om hvilke verktøy som skal benyttes, men jeg ser mer på dette som en kompetanseheving enn et verktøy i så måte. Kompetansen som ansatte gjennom verktøyet tilegner seg, er viktig for kommunen og det var ikke vanskelig å pålegge alle å gjennomføre dette.

Temaet er stort og sammensatt og jeg håper at systematisk jobbing over tid med dette og ulike verktøy og kompetanseheving rettet mot forebygging og avdekking av barn og unge som ikke har det bra gir gode resultater.

– Skolesjef i Arendal Øystein Neegaard

Hva tror du er langtidsvirkningene av at alle lærerne bruker det samme verktøyet om vold og overgrep?

Det er vanskelig å si noe om langtidsvirkningene kun for dette verktøyet, men det er svært fordelaktig at alle gjennomfører det samme. Når det gjelder dette temaet så er det stort og sammensatt og jeg håper at systematisk jobbing over tid med dette og ulike verktøy og kompetanseheving rettet mot forebygging og avdekking av barn og unge som ikke har det bra gir gode resultater. Vårt mål er at det skal være godt å vokse opp i Arendal kommunen uansett bakgrunn og forutsetninger.