Helene KlĂžcker
Tidligere rektor, nÄ rÄdgiver for Stine Sofies Stiftelsen
Helene er prosjektleder for Stine Sofie Hverdagspakke, som er endel av LivslÞpsprogrammet. MÄlet med dette tiltaket er Ä gi voldsutsatte barn en mulighet til Ä klare livet der de bor, og gi dem hÄp om at de kan fÄ en god hverdag. Helene inviterte Emilie inn for Ä gi rÄd til dette prosjektet og pÄ den mÄten forsterket hun Emilies stemme. NÄ holder hun appell fÞr filmvisningen i Kristiansand.
Helen KlĂžcker sin appell
Tusen takk, Emilie. Takk for at du er et av de modigste menneskene jeg kjenner. Takk for at du bruker det vonde til Ă„ gjĂžre noe godt. Emilies stemme er livsviktig, og jeg er her for Ă„ forsterke den.
Det ville jeg si â fĂžr noe annet.
Jeg heter Helene KlĂžcker og jeg jobber i Stine Sofies Stiftelse. Takk for at jeg fĂ„r holde denne appellen. Det betyr mye for meg, fordi jeg vet at Emilie i filmen deler sterke og vonde erfaringer fra et liv som vil berĂžre oss langt inn i hjerterota. Dette er ikke en tĂ„redryppende og klissete «feelgood»-film pĂ„ en fredagskveld. Dette er en viktig og ĂŠrlig film â laget for Ă„ fĂ„ oss til Ă„ forstĂ„, reflektere og handle.
«Alt det jeg er» er en viktig film
Emilie er modig som stĂ„r frem og gir av sine vonde og vanskelig erfaringer â sammen med andre modige mennesker, blant annet moren hennes. Vi vet at det er mye skyld og skam knyttet til vold og seksuelle ovegrep, og Emilie er med pĂ„ Ă„ bryte ned velkjente og skadelige tabuer. For ei dame!
Filmen er viktig fordi den fÄr oss som ikke har kjent overgrep pÄ egne kropper til Ä Äpne opp Þyner og Þrer. Til Ä se og forstÄ det vi ikke kjenner. Til Ä bli kjent med hverdagen og livet til barn som utsettes for det et barn aldri skal mÄtte oppleve. Vi skylder Emilie og alle de tusenvis av barna som har vÊrt utsatt for vold og overgrep Ä ta lÊrdom av denne filmen. Res non verba. Handling ikke ord.
I Stine Sofies Stiftelse jobber vi hver dag for en barndom uten vold og overgrep. Min jobb er Ă„ vĂŠre prosjektleder for noe som heter Stine Sofie Hverdagspakke. MĂ„let med prosjektet er Ă„ sette kommunen i stand til Ă„ gi barn som Emilie et best mulig liv etter at det vonde er skjedd. SĂžrge for at volden ikke gjentar seg og at livet blir levelig â selv om barndommen var vondt. Gi et hĂ„p om en god hverdag! Disse barna bĂ„de trenger og fortjener det.
Jeg skal si litt om arbeidet med Stine Sofie Hverdagspakke â fordi det ogsĂ„ forteller historien om de utfordringene volds- og overgrepsutsatte barn opplever i dag. Vi har snakket med voldsutsatte barn, med de trygge omsorgspersonene, fosterforeldrene og ikke minst med hjelpeapparatet rundt barna. Det er disse som har skoen pĂ„ og som vet hvor den trykker.
Jeg kan ikke ta dere gjennom alt det disse samtalen har lÊrt oss, men jeg skal si litt om tre viktige utfordringer, som ogsÄ Emilie forteller oss om.
Den fĂžrste er den utrygge skolehverdagen
Emilie bytta ofte skole og hun hadde det dÄrlig pÄ skolen. Hun ble stengt ute, hun var ikke likt av de andre, hun var jenta som alltid ble valgt sist nÄr det skulle velges lag. Det var ensomhet, utestenging og mobbing. Hun ble fryst ut og hun fÞlte seg ofte alene. Hun var en stille elev og hun skulket mye.
Voldsutsatte barn har et spesielt behov for et trygt og godt skolemiljÞ, der de blir ivaretatt av trygge voksne og der de har venner. Flere av de vi har snakket med, gruer seg for Ä gÄ pÄ skolen, og forteller om et utrygt skolemiljÞ. Noen opplever at voksne ikke tÄler Ä hÞre om eller snakke om det de har opplevd.
Vi mĂ„ ta hensyn til at dette er sĂŠrlig sĂ„rbare barn. Barn som trenger at noen fĂžlger ekstra godt med. Barn som trenger Ă„ mĂžte en skole med kunnskap om voldsbevisst omsorg. Barn som har rett til et trygt og godt skolemiljĂž. Vi vet at barn ikke er sĂ„ veldig gode til Ă„ fortelle voksne om hvordan de egentlig har det. Derfor mĂ„ vi voksne bli bedre i Ă„ samtale med barn â spesielt med barn som har vĂŠrt utsatt for vold og overgrep. Og sĂ„ mĂ„ skolen skaffe seg mye og god kunnskap om hva som skal til for Ă„ ivareta og bygge et trygt miljĂž for akkurat disse barna.
Barn som Emilie har opplevd sÄ mye vondt at de skal vi ha et ekstra godt Þye til, et ekstra stor hjerte for, og vi skal forsikre oss en ekstra gang om at de virkelig har det bra.
Det andre vi har lÊrt av samtalene er at mange opplever mangel pÄ tilhÞrighet og mye ensomhet
Emilie opplevde ensomhet og hun manglet tihÞrighet. Hun sa blant annet dette til oss: «SÄnn som samfunnet er i dag fÞler jeg at mange er ensomme. Filmen kan hjelpe slik at andre skjÞnner at de ikke er alene».
Mange som er utsatt for vold og overgrep er ensomme, de opplever seg utstĂžtt, de har fĂ„ venner â og de vil gjerne oppleve det motsatte: TilhĂžrighet, et sosialt felleskap, ha venner, leke, le, dra pĂ„ ferie og sĂ„ videre. Hva skulle vĂŠrt gjort annerledes for Ă„ fĂ„ tak i hva Emilie trengte for Ă„ fĂ„ det godt hjemme? Det fĂžrste vmĂ„ gjĂžre er faktisk Ă„ spĂžrre barnet eller ungdommen: Hva er det du trenger for Ă„ ha det godt? Hva er viktig i ditt liv?
Alle barn har en rett til Ä medvirke etter Barnekonvensjonen, og alle som jobber med barn mÄ lytte til hva barnet tenker, Þnsker og trenger for Ä kunne gjÞre det beste for akkurat det barnet.
Emilie Ăžnsket en ungdom som kunne hjelpe henne ut i det «vanlige» livet. Akkurat slik som helt vanlige ungdom gjĂžr. De liker Ă„ henge med venner, gĂ„ pĂ„ kino, gĂ„ pĂ„ kafĂ©, se pĂ„ film. Knaske popcorn og drikke brus. Dette ble det vanskelig for Emilie Ă„ gjĂžre alene. Hun Ăžnsket seg sĂ„ veldig en stĂžttekontakt. En som kunne hjelpe henne ut i verden, en Ă„ se film sammen med, le litt med, bare vĂŠre sammen med.Hun trengte ikke en terapeut eller en psykolog til dette â hun trengte et helt vanlig menneske. Det fikk hun ikke â selv om sa ifra at hun trengte det og Ăžnsket seg det i tre og et halvt Ă„r.
Alle trenger gode relasjoner og tilhÞrighet. Det er noe av det viktigste vi kan gi de mest sÄrbare barna.
Det tredje samtalene fortalte oss var et Þnske om mer normalitet, bÄde hjemme og pÄ fritiden.
En hverdag preget av forutsigbarhet og normalitet er spesielt viktig for de sĂ„rbare barna. âVi vet at forutsigbarhet bygger trygghet â og dette er barn som i stĂžrre grad enn andre trenger forutsigbarhet for Ă„ vĂŠre trygge.
Noen har ikke lĂŠrt seg sosiale koder og sosiale ferdigheter. De trenger Ă„ Ăžve og trene pĂ„ vanlige situasjoner, som for eksempel hvordan man gĂ„r frem for Ă„ fĂ„ en venn, eller hvordan man forholder seg til andre barn. Vi har mĂžtt unge voksne utsatte som utrykker at det er vanskelig Ă„ takle hverdagen pĂ„ grunn av sosial angst eller fordi de ikke har noen venner Ă„ «henge» med. Flere Ăžnsker noen Ă„ vĂŠre sammen med â noen som er pĂ„ âlik linjeâ med dem selv, og med litt samme interesser. De trenger noen som kan hjelpe dem til Ă„ fĂ„ et mer normalt liv. Det er det de savner. Det er det de trenger.
Jeg hĂ„per filmen om Emilie vi gi oss innsikt og kunnskap som motiverer til Ă„ bidra til Ă„ skape trygge liv for alle barn â ogsĂ„ de som fikk en vond start. Jeg Ăžnsker meg at voldsutsatte barn skal fĂ„ det beste av det beste â alltid â fordi de har opplevd det verste av det verste. Det er vĂ„r plikt som voksne. Og jeg gjentar: Res non verba. Handling ikke ord.
Takk igjen til deg, modige Emilie. Jeg ser frem til Ă„ se filmen. Takk for meg.
