Publisert 11 / 02 - 2020
Nav skaper synergieffekter og bidrar dermed til tverrfaglig arbeid i Moss kommune
Etter at Nav Sandefjord viste "Alt det jeg er" til sine ansatte, har flere Nav kontorer nÄ sett filmen. Sist ut var Nav Moss. Kort tid etter deres visning ble det satt opp flere visninger i Moss, bÄde for skoleklasser og for statens barnehus. Dette er synergieffekter som bidrar til tverrfaglig samarbeid og som er en viderefÞring av prosjektets kjerne.

Det var Katarina Gulin, leder i Nav Moss som tok initiativ til visningen av "Alt det jeg er" i forbindelse med kontoret sin fagdag. For henne var det vesentlig Ă„ lage en ramme rundt filmvisningen som gjorde det mulig Ă„ ta ut konkret kunnskap og innsikt fra filmen, for Ă„ bruke i sitt videre arbeid.
Moss sin metode
Vi spurte Katarina om hun kunne dele deres erfaringer rundt fagdagen, til inspirasjon for andre Nav-kontor som Ăžnsker Ă„ lage en ramme rundt film-visningen.
Katarina forteller at forarbeidet var viktig og at gjennomfĂžringen av fagdagen hang nĂžye sammen med forankringen av arbeidet i forkant. Hun tror at tydelig og utfyllende informasjon fĂžr fagdagen var viktig, og ikke minst at det var en god forankring opp til lederteam og verneombud.
Forventninger og formÄlet med dagen ble formidlet i en e-mail til alle ansatte i forkant av fagdagen.
Som dere alle vet er jeg veldig opptatt av «selve mÞtet» med mennesker/innbyggere/brukere/arbeidssÞkere. Vi mÞter mange mennesker som har en ryggsekk/historie som til tider er tung og krevende Ä bÊre. Hvordan vi mÞter det enkelte mennesket, og hvordan vi som team kan skape trygghet og tillit for den enkelte som trenger rÄd og veiledning av oss i NAV er av den grunn sÊrdeles viktig. PÄ kommende halve fagdag 050220 skal vi derfor se filmen «Alt det jeg er» Les mer om filmen
Katarina var ogsÄ bevisst pÄ at hennes ansatte kunne ha egne erfaringer med vold og overgrep eller av andre Ärsaker vÊre berÞrt av tematikken. Hun Äpnet derfor opp for at ansatte kunne fÄ dispensasjon fra den obligatoriske fagdagen. Hun inviterte ogsÄ BHT ved Emma Jeanette Raagaard, som har mye kompetanse pÄ tematikken og kunne ivareta ansatte om det skulle vÊre behov for samtale under/etter filmen. RegissÞr Tone GrÞttjord Glenne var ogsÄ invitert til visningen, slik at hun kunne svare pÄ spÞrsmÄl rundt filmen.
Til visningen fylte salen seg opp og publikum var tydelig berÞrt av Emilie sin sterke historie og sÊrlig berÞringspunktene som Nav-veiledere kan ta med seg videre inn i sitt arbeid. Emilies tanker om Nav og det krysspresset veilederen til Emilie sto i, var blant spÞrsmÄlene filmskaperen svarte pÄ.

Fastlegen sa at han egentlig ikke la noe vekt pÄ den sakkyndigrapporten... men... da hadde han nok ikke lest den heller
â Utdrag Alt det jeg er. Emilie er i mĂžte med Nav-veilederen sin.
RegissÞr Tone GrÞttjord-Glenne, fortalte at det viktigste Emilie Þnsket Ä formidle videre til Nav-veilederne, var at Nav som system mÄ se verdien av Ä anerkjenne hele mennesket, inkludert forhistorien og diagnosen.
I "Alt det jeg er" ser vi tydelig krysspresset som Nav-veilederen til Emilie stÄr i, sa regissÞren videre. Vi ser hvordan hun Þnsket Ä hjelpe Emilie, men samtidig skal mÞte Nav sine institusjonelle rammer og forholde seg til et tverrfaglig team. En balansegang som krever myndighet, trygghet og klokskap og ikke alltid er lett. Vi hÄper at filmen kan bidra inn til Ä gi innsikt rundt dette.

Emilie er en sterk jente. SÄ er vi utrolig heldig, nÄr Emilie velger Ä dele historien sin, gjÞr det at vi ogsÄ kan lÊre av dette
â Katarina Gulin, leder i Nav Moss
Etter filmen gikk de ansatte tilbake til sine avdelinger, hvor de sammen reflekterte rundt to hovedspÞrsmÄl.
1. Du har nettopp sett historien til Emile pÄ film. Hva tenker du om det du har sett?
2. «Jeg» som veileder i et tverrfaglig team. Hvordan kunne vi som team ha bistÄtt Emilie i det Ä bygge tillit og trygghet?
Etter fagdagen var utsagnene under essensen av refleksjonene som ble gjort av de ansatte, sier Katarina. Kommer dere til Ä jobbe mer med temaene knyttet til filmen, spurte vi? Katarina forteller at en av avdelingene Þnsket mere tid til refleksjon og samlet seg ogsÄ dagen etterpÄ, men at det har kommet opp Þnske om Ä fortsette Ä jobbe med tema. Mulig dette tas inn i veiledningsgruppene, dette jobber vi med, sier Katarina avslutningsvis.
Jeg har etter filmen stoppet opp. NÄr jeg nÄ ringer spÞr jeg «har du 2 min» istedenfor bare Ä fÄ «rett pÄ sak».
Filmen skapte refleksjon over hvor mye begrensninger rammeverket gir og vÄrt begrensede handlingsrom
Noen opplevde Ä bli sinte pÄ den veiledningen/rÄdgivingen Emilie ble utsatt for, sÊrlig opp mot tidslinjen.
Opplevelse av mangel pÄ tid. Mange kjente seg igjen, rammeverket tilsier at vi mÄ «rushe», pga tidsnÞd . Lite god opplevelse
MedfÞlelse for Emilie. Glede over styrken hun viste og jobb-hÄpet
Refleksjon hvordan bygge opp under arbeidshÄpet, og ikke bryte ned?
Opplevelsen at Emilie ble fratatt hÄpet pÄ en brutal mÄte. Det ble diskusjoner over hvilke mÄter kunne Emilie bli veiledet slik at selv hadde funnet ut om det reelle jobb-hÄpet
Det er kommet opp diskusjoner om opplevelsen pÄ « den andre siden av bordet»
Tverrfaglig samarbeid var pÄ agendaen pÄ Nav sin fagdag i Moss, og mindre enn to dager senere ble vi ringt opp av en skole som Þnsket Ä se filmen sammen med elevene sine. Vi i Alt det jeg er-prosjektet, hÄper at filmen kan gi en ny felles referanse mellom Nav og skoleverket. Tverrfaglig samarbeid rÞrer ved kjernen i Alt det jeg er-prosjektet, og nÄ blir det spennende Ä se om flere av samarbeidspartnerne i Moss, som har berÞringspunkter med Nav, velger Ä se filmen for Ä bidra til Ä styrke det tverrfaglige samarbeidet.