Publisert 16 / 10 - 2019
Ullensaker kommune samlet seg for Ă„ se Alt det jeg er
Ullensaker kommune jobber mye mot vold i nÊre relasjoner og Þnsker Ä gi ansatte kunnskap og kompetanse om temaet. Den 25. november markerte de Verdens dag for avskaffelse av vold mot kvinner og samlet seg pÄ kryss av sektorer for Ä se Alt det jeg er.

Jeg hÄper at filmen bidrar til at man tÞr Ä spÞrre, i mÞter med barn. Man mÄ tro at det forekommer og tÞrre Ä handle
â Lieneke de Laat, SLT-koordinator Ullensaker kommune
Ullensaker kommune har hat Þkt fokus pÄ det tverrfaglig samarbeidet rundt risikoutsatte barn og unge de siste Ärene, forteller initiativtager til visningen Lieneke de Laat, SLT-koordinator Ullensaker kommune. Hun hadde invitert representanter fra blant annet skole, barnevern, utekontakten, familieteamet, nav og helsestasjonene. MÄlet med visningen var Ä Äpne opp for en tverrfaglig samtale etter filmen, der dialog og Äpenhet mellom de ulike sektorene ble satt i sentrum.

ALT DET JEG ER fĂžlger Emilie (18 Ă„r) pĂ„ vei inn i voksenlivet og gir et nĂŠrt innblikk i hvordan det er Ă„ skulle gripe sin egen fremtid nĂ„r utallige erfaringene sĂ„ langt i livet har vĂŠrt vonde. I bagasjen har hun en barndom fylt med frykt og seksuelle overgrep, en ungdomstid tilbragt pĂ„ ulike bosted bestemt av barnevernet. NĂ„ er hun myndig og kan bestemme selv. Men med friheten kommer nye utfordringer. Klarer hun Ă„ leve livet sitt slik hun har drĂžmt om? âAlt det jegâ er den fĂžrste norske filmen som viser langtidsvirkningene fra seksuelle overgrep i barndommen, sett utelukkende fra perspektivet til et ungt menneske.
Etter filmvisningen ble Gunn Berget og Solveig Staff fra Barnevernet, Mabel Kjos rektor pÄ Nordby ungdomsskole og Anju Bedi fra Romerike Krisesenter invitert opp pÄ scenen for Ä svare pÄ spÞrsmÄl fra salen om hvordan de forebygger, avdekker og jobber i ettertid med andre som deler Emilie sin historie i Ullensaker kommune. Det var stor deltagelse fra publikum og via Metimeter var det mange spÞrsmÄl som ble diskutert.
Stiller systemet for hĂžye krav til sterkt traumatiserte barn og unge?
Er det noen fra barnehage her? Snakker de med barn? Hvorfor er de ikke representert i panelet?
Barn pÄ skolen som har fortalt om vold og overgrep hjemme: Som skole blir man ofte ikke informert om hvordan barnet blir ivaretatt etterpÄ. Ofte hÞrer ikke skolen noe mer fra barnevernstjenesten, krisesenteret eller politiet. Hva er prosedyren for dette?
Finnes det tiltak som arbeidstrening for unge/ungdom i kommunen?
12 Äring med morgenkvalme?
Har dere kompetansehevet deres lĂŠrere rundt vold og overgrep?
Finnes det et "overgrepsteam" bestÄende av ulike faginstanser i kommunen? Evnt. hvorfor ikke?
Hvordan jobber skolen for Ă„ fange opp disse barna? Er det noe med systemet rundt som kunne vĂŠrt bedre tilrettelagt for Ă„ kunne fange opp disse barna?
Hva er fĂžnix og har vi noe tilsvarende her i kommunen?
Hvordan kunne vi snakket med Emilie og fÄtt tak i situasjonen hennes fÞr?
NÄr en overgrepssak har blitt avdekket, er det ofte behov for bistand til hele familien (som en familie). Hvordan er det nÄ? FÄr familier veiledning ifht hvordan hÄndtere dette sammen?
Hvilket rettsvern har overgrepsofferet?
Til rektor: hvilke kompetanse har skolen mht seksuelle overgrep?
Finnes det tiltak i kommunen som kunne hjulpet Emilie videre i livet? Eventuelt i stedet for at hun mÄ ut i arbeidslivet med en gang?

Panelet delte sine tanker og refleksjoner rundt spÞrsmÄlene. Til sist ble alle oppfordret til Ä reflektere rundt hva de selv ville ta med seg tilbake til jobben etter Ä ha sett filmen om Emilie. Her kan dere se hva panelet svarte.
Statistisk sett fortalte Emilie om sine overgrep som veldig ung. Samtidig kunne det blitt oppdaget enda tidligere om det hadde blitt reagert de fÞrste gangene hun begynte Ä fortelle om det, at hun forsÞkte Ä si at hun var morgenkvalm. Jeg tror det er veldig viktig Ä vÊre observant, fÞlge godt med og mÞte alle med en Äpenhet nÄr de prÞver Ä fortelle noe.
Mable Kjos, rektor pÄ Nordby ungdomsskole
Man mÄ tÞrre Ä spÞrre. SÄ ser man ogsÄ omfanget over tid, hvor stort og skadelig det er. NÄ har vi ikke fÄtt med hele reperasjonsfasen og det kan ta tid. Hvor mange Är det vil ta, at man Þdelegger et helt liv... SÄ det er veldig viktig Ä gripe inn tidlig. Og det at man ser hvor viktig det er at systemet er pÄ plass, at man fÄr rett hjelp i rettssystemet, medisinsk hjelp, oppfÞlgning, at nav er pÄ banen slik at man fÄr bedre forutsetninger til Ä klare seg gjennom livet pÄ en grei og verdig mÄte til tross for det du ble utsatt for slike ting
Anju Bedi fra Romerike Krisesenter
Jeg tenker at den uttalelsen om at hun er morgenkvalm, hvis hun hadde blitt mÞtt av en person; varm, som tok i mot henne, som sÄ henne og lÞftet henne Ä mÞtte henne pÄ det. SÄ kan det i seg selv vÊre avgjÞrende. SÄ det viktigste for meg ut fra denne filmen er at hver enkel en som mÞter barn kan gjÞre en forskjell.
Gunn Berget fra Barnevernet